Fotobewerking Monte Fitz Roy: de kracht van RAW in Lightroom

Tegen 06:00 uur vertrok ik voor een hike van 50 minuten naar Laguna Capri, een meer in het park Los Glaciares, in Patagonië. Ik wilde graag de Monte Fitz Roy bij zonsopgang fotograferen. Twee dagen ervoor had ik namelijk de Fitz Roy vanaf exact hetzelfde punt al eens bekeken, maar dan om 2 uur 's middags bij enorm hard licht. Ik wist dat bij zonsopgang, zonder al te veel wolken, de berg mooi van voren belicht zou worden.

 

Het waaide erg hard en ik koos ervoor het water en de wolken zoveel mogelijk uit te smeren met een lange sluitertijd en klein diafragma. Na een aantal pogingen leverde dit onderstaande foto op.

 

Monte Fitz Roy


Gemaakt met een Nikon D5100, 16 mm op een Nikon 10-24 mm DX-lens, sluitertijd 86 seconden, diafragma f/22, ISO 100

 

 

RAW en Lightroom

De uiteindelijke foto is tot stand gekomen op basis van 1 RAW-bestand en bewerking in Lightroom. Dus met slechts 1 belichting en zonder Photoshop. Het laat voor mij zien hoe krachtig RAW-bestanden tegenwoordig zijn. Zelfs in combinatie met een "instap" DSLR als de Nikon D5100 kun je tijdens de nabewerking ongelofelijk veel detail terughalen uit overbelichte of onderbelichte delen van de foto. Mijn richtlijn hiervoor is wel: liever detail terughalen uit de schaduwen, dan uit de hooglichten. Als je een complexe scene met 1 belichting wilt opnemen, kies er dan eerder voor om detail in de hooglichten te vangen, in plaats van in de schaduwen. Schaduwdetail blijkt later beter terug te halen uit een RAW-bestand dan hooglichtdetail.

 

 

Onbewerkt beeld uit de camera

beeld uit de camera

 

Zie hier het onbewerkte beeld uit de camera. Een groot verschil met het eindresultaat. Toch zie je nu al hoeveel informatie RAW bevat. Hoewel niet goed belicht, zie je toch detail in de hooglichten en schaduwen. De belichting is bij mij altijd het eerste wat ik finetune, tijdens de nabewerking.

 

 

Stap 1: schaduwen en hooglichten

schaduwen en hooglichten

 

Door slechts 3 instellingen aan te passen, krijg je al een veel beter contrast. Ten eerste schuif ik de Highlights terug naar -38. Dit compenseert vooral de overbelichte sneeuw op de berg. Vervolgens licht ik de schaduwpartijen op met +25. Hierdoor worden het bos aan de rechterkant en de details in de voorgrond beter zichtbaar. Tot slot geef ik de foto een algehele Clarity mee van +36. Dit zorgt voor verscherping van de middentonen (de toonwaarden die tussen hooglichten en schaduwen liggen).

 

 

Stap 2: kleurtoon

kleurtoon

 

Met een kleurtoon kun je een afbeelding echt karakter meegeven, het is puur op basis van smaak. Van zwart-wit tot sepia tot warm of heel koel. Ik kies er in dit geval voor het warme licht van de zonsopgang extra benadrukken. Daarnaast accentueer ik de blauwtinten in de lucht. Zo word de foto meer hoe ik de scene heb ervaren, in plaats van hoe de camera hem heeft opgenomen.

 

 

Stap 3: verscherping

verscherping

 

Met een algehele verscherping zet ik de lijnen nog eens extra aan, zonder hierbij te overdrijven. Ik voorkom dat de softe lucht en het gladde water ook verscherpt worden, door een masker toe te passen. Dit masker wordt zichtbaar als je de ALT-toets houdt ingedrukt en de slider Masking verschuift. Alleen de witte delen worden verscherpt. Je ziet dat de lucht niet verscherpt wordt en het water slechts subtiel.

 

 

Stap 4: lenscorrecties en effecten

lenscorrecties

 

Voor deze foto verwijder ik slechts de chromatische aberratie als lenscorrectie. Dit zijn kort gezegd subtiele paarse en groene lijnen ten gevolge van kleurschifting in de lens. Hoe beter de lens, hoe minder chromatische aberratie. Lightroom is er goed in om deze automatisch te laten verdwijnen.

 

effecten

 

Onder Effecten pas ik een licht vignet toe, dit zorgt voor iets donkerdere hoeken, wat ik wel bij het beeld vind passen. Verder zorg ik met Dehaze nog voor wat extra contrast. Dehaze is een zeer krachtige instelling om je foto net wat meer bite te geven.

 

 

Stap 5: lokale bewerkingen

lokale bewerkingen

 

Door middel van de Brush tool pas ik lokaal nog wat extra contrast en clarity toe. De rode gloed staat voor het huidige gebied waar de instellingen op toegepast worden.

 

extra hooglichtdetail

 

Ik haal met een lokale bewerking nog meer detail terug uit de sneeuw op de berg, middels een kleine negatieve belichting van -0,09. Ook wil ik dit gebied extra verscherpen met clarity en de sharpness slider.

 

stofplekken

 

De laatste lokale bewerking die ik toepas, is het verwijderen van stofplekken uit de lucht (Spot Removal, sneltoets Q). Deze dust spots zijn per ongeluk op de lens gekomen, en zijn soms moeilijk te vinden met het blote oog. Daarom heb ik de optie Visualize Spots aangevinkt (sneltoets A) en de bijhorende slider dusdanig ingesteld dat ik de spots kan herkennen aan hun witte, ronde cirkelvorm. Met 1 klik kun je vervolgens de stofplek verwijderen.

 

 

Het eindresultaat: voor en na

beeld uit de camera

 

Monte Fitz Roy

 

Het bewerken van een landschapsfoto hoeft niet heel complex of tijdrovend te zijn. Door een basisbewerking in Lightroom te combineren met de kracht van je RAW-bestand, kun je vaak je foto al naar een hoger niveau tillen. Met name de sliders voor hooglichten en schaduwen, helpen je foto snel op weg naar een uitgebalanceerd contrast. Met lokale bewerkingen kun je je foto verder finetunen.

Meer infoBestel nu